Dette betyr likestillings- og diskrimineringsloven for deg og din bedrift

Alle norske bedrifter må jobbe aktivt med likestilling og ikke-diskriminering. I tillegg er mange bedrifter pålagt å redegjøre for dette arbeidet, samt jobbe etter en konkret arbeidsmetode.

Hvordan treffer loven din bedrift?

Alle arbeidsgivere i Norge har en generell plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Noen virksomheter er i tillegg forpliktet til å redegjøre for sitt arbeid og jobbe etter en konkret arbeidsmetode. Kravet til redegjørelse for arbeidet med likestilling og ikke-diskriminering gjelder alle offentlige virksomheter, og virksomheter med mer enn 50 ansatte. I tillegg gjelder kravet om redegjørelse for alle virksomheter med 20-50 arbeidstakere, dersom tillitsvalgte, eller et flertall av arbeidstakerne, ber om det.

Over 31.000 bedrifter kan derfor falle inn under plikten om å jobbe aktivt med likestilling og diskriminering. I tillegg er det mange mindre bedrifter som opplever et forventningspress fra ansatte, kunder og investorer om å sette likestilling og diskriminering på dagsorden. Her kan det være derfor være smart å være litt forkant, selv om loven ikke krever det ennå.

Et krav til aktiv involvering og systematisk jobbing

Arbeidsgivere skal jobbe aktivt og målrettet for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Dette gjelder for eksempel at man må rapportere på lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, kjønnsfordeling på ulike ledernivåer, og bruk av ufrivillig deltid. Videre innebærer aktivitet- og redegjørelsesplikten en plikt til å dokumentere at man har arbeidet systematisk i tråd med lovens krav.

Lovens formål er å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold ved en person.

- Likestillings- og diskrimineringsloven § 1

I veilederen til likestillings- og diskrimineringsloven fremgår det at arbeidet skal skje i samarbeid med ansattes representanter. Dette er et krav bedriftene må oppfylle. Her er det derfor viktig å tilrettelegge for at tillitsvalgte, og/eller andre ansatte, får ta aktivt del i prosessen. Involvering er med andre ord viktig for å lykkes, ikke bare med å oppfylle lovens krav, men også for å få brukt kompetansen som er i organisasjonen.

Likestillingstavlen gjør arbeidet enklere

Det å vite hvor man skal begynne, og finne ut hvordan man skal systematisere arbeidet med likestilling og diskriminering, kan være krevende. Vi har derfor utviklet Likestillingstavlen. Likestillingstavlen tar utgangspunkt i lovens krav, og bruker Tavler-metodikken for å gjøre arbeidet enklere, engasjerende og mer effektivt.

Likestillingstavlen avdekker trusler og muligheter knyttet til arbeid med likestilling og mangfold i virksomheten. Prosessen er tilpasset likestillings- og diskrimineringsloven, samt krav til etterlevelse av aktivitets- og redegjørelsesplikten. Tavlen vil også være nyttig for virksomheter som utover lovens plikter ønsker å vurdere trusler og muligheter knyttet til inkludering, likestilling og mangfold.

Resultatet av vurderingene man gjør i likestillingstavlen er en tydelig plan for hvordan virksomheten skal fremme likestilling og hindre diskriminering, samt sørge for å dokumentere at man har arbeidet systematisk i tråd med lovens krav.


Forrige
Forrige

Fag og gode kundeopplevelser

Neste
Neste

Kom i gang med ESG