I Coop ble de overrasket over hvor enkelt og engasjerende det var å jobbe med åpenhetsloven

Fortsatt litt bakpå med aktsomhetsvurderingene? Coop har fått en flying start.

- Til å begynne med visste vi ikke helt hvordan vi skulle starte arbeidet med åpenhetsloven. Nå synes jeg at arbeidet er spennende, og jeg er stolt av hvordan vi løser oppgaven, sier Vivian Eide Jektvik, EVT Communications and Sustainability i Coop.

Her forteller hun hvordan Coop ved hjelp av Tavler og bærekraftekspertene i rådgivningsselskapet Sustainability, snudde usikkerhet til engasjement i hele virksomheten.

Vivian Eide Jektvik, EVT Communications and Sustainability i Coop.

Dette krever åpenhetsloven

Åpenhetsloven pålegger alle virksomheter, over en viss størrelse, å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. Hensikten er å motvirke menneskerettighetsbrudd og uanstendige arbeidsforhold innenfor rammene av egen virksomhet og forretningsforbindelser. Fra første juli 2022 kan hvem som helst kreve å få innsyn i virksomheters aktsomhetsvurderinger og hva man gjør med prioriterte problemområder. Fra neste år må virksomhetene også rapportere regelmessig til myndighetene.

For dagligvareaktøren Coop var det viktig å komme i gang med oppgaven på en enkel og effektiv måte, og det var avgjørende å bruke egne medarbeideres kunnskap og erfaringer i aktsomhetsvurderingene.

Trengte starthjelp

- I Coop har vi jobbet med ansvarlige innkjøp i flere tiår, og ønsker derfor Åpenhetsloven velkommen. Vi tar forpliktelsene på alvor, og er opptatt av å gjøre en solid innsats på området.

- Det fantes imidlertid få gode veiledninger til den unge loven da vi satte i gang, og i likhet med veldig mange andre i bransjen, var vi usikre på hvordan vi skulle gripe fatt arbeidet med åpenhetsloven. Vi var imidlertid aldri i tvil om at vi ville bruke de svært dyktige menneskene i egen organisasjon, så vi trengte en god oppskrift og litt drahjelp til å begynne med, sier Vivian Jektvik i Coop.

Med leverandørkjeder og forretningsforbindelser over hele verden og flere tusen ansatte, blir analysearbeid fort veldig komplisert, og det er mange ulike hensyn å ta.

Samtidig visste Jektvik at deres egne kompetente medarbeidere var Coops fremste fortrinn. For å dra nytte av dette, måtte aktsomhetsvurderingene gjennomføres etter en god metode, og i sammensatte arbeidsgrupper, organiseres godt på tvers av virksomheten, samt sammenfattes på en overordnet og forståelig måte.

- Vi ønsket rett og slett innspill til metode for å finne fram til informasjon som egne medarbeidere og våre forretningsforbindelser sitter på. Først da kan vi strukturere den informasjonen for å forbedre oss med tanke på eventuelle brudd på grunnleggende menneskerettigheter og uanstendige arbeidsforhold, fortsetter Jektvik.

Tavler-metodikken er blitt en måte vi jobber på nå. Den hjelper oss å utnytte fagkompetansen i organisasjonen fullt ut.
— Vivian Eide Jektvik, EVT Communications and Sustainability i Coop.

Fant en enkel løsning

For Vivian og Coop var det spesielt to hensyn som var viktige før de gikk i gang.

For det første ville de at aktsomhetsvurderingene ikke bare skulle være til ryggdekning, men bidra til reelle, kontinuerlige forbedringer med tanke på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i matvarebransjen.

For det andre ville de gi hele virksomheten ansvar og eierskap i arbeidet med aktsomhetsvurderingene, og ikke outsource hele arbeidet det til eksterne konsulenter, men bruke tunge fagrådgivere der det virkelig var nødvendig.

Løsningen de kom frem til var overraskende enkel.

Dette måtte Coop gjøre

Det første Coop gjorde, var å ta kontakt med bærekraftekspertene i Sustainability AS. Rådgivningsselskapet hjelper virksomheter med å jobbe med bærekraft, og å posisjonere seg i den nye, bærekraftige økonomien.

Sustainability sine bærekrafteksperter rådet Coop til å ta i bruk Tavler som et digitalt verktøy for blant annet aktsomhetsvurderinger. Helt konkret var dette å starte med en digital åpenhetstavle, skreddersydd etter kravene i åpenhetsloven.

- Alt vi trengte å gjøre i Coop, var å samle dyktige medarbeidere fra ulike deler av virksomheten. Vi hoppet rett inn i arbeidsoppgavene, som står beskrevet i tavlene, forteller Jektvik.

Medarbeidere fra ulike deler av Coop møttes i en serie arbeidsmøter, hvor de blant annet diskuterte forankring av retningslinjer for ansvarlighet, målsettinger og tilhørende risikoforhold, samt tiltak for å håndtere prioriterte risikoforhold.

- Det ga oss et overordnet risikobilde knyttet til mulige brudd på grunnleggende menneskerettigheter og bidrag til uanstendige arbeidsforhold, sier Jektvik videre.

Nå sitter hun og kollegaene igjen med en liste med tiltak for å håndtere risiko, tildelte ansvarsområder for videre arbeid med anstendighet, og betydelig økte ferdigheter når det gjelder gjennomføring av aktsomhetsvurderinger i tråd med åpenhetsloven.

- Tavler-metodikken er blitt en måte vi jobber på nå. Det hjelper oss å utnytte fagkompetansen i organisasjonen fullt ut, og trenger vi tyngre faglige råd og veiledning i arbeidet, så spør vi bare Sustainability sine rådgivere, sier Jektvik.

Slik reagerte medarbeiderne

- Hva syntes travle ansatte om å få enda flere ansvarsområder tildelt?

- Arbeidet har virkelig vist hvor sultne og engasjerte Coop-medarbeidere er når det gjelder å komme i gang med systematisk arbeid for å fremme menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, sier Jektvik.

- Vi har folk her som bryr seg veldig mye. Jeg blir faktisk litt stolt når jeg tenker på det, legger hun til.

- Vil du anbefale Tavler til andre?

- Absolutt. Tavler og Sustainability-ekspertene har gjort det enkelt og engasjerende å gjøre det som kreves av oss. Det er bare å komme i gang, sier Vivian Eide Jektvik.

Ønsker du hjelp til å jobbe med bærekraft i din bedrift? Book et møte med en av våre bærekrafteksperter for en uforpliktende samtale.


Forrige
Forrige

I Pan Innovasjon Tavlet de seg frem til sine etiske retningslinjer.

Neste
Neste

Fag og gode kundeopplevelser