Netthandel-gründere gjorde bærekraft kostnadseffektivt med dette enkle verktøyet

Friluftsnettbutikken fra Hemsedal er bare en av mange virksomheter som har fått en opptur på bærekraftsarbeidet ved hjelp av bærekraftstavlene fra Tavler.

- Nå vet vi det er mulig å jobbe med bærekraft på en effektiv og god måte uten at det blir for stort, sier Schou.

Arbeidsmetodikken til Tavler passer den dynamiske gründerkulturen i House of Hygge perfekt.

Mamma som leverandør, og vin som betaling

Netthandelen startet med kortreiste heklaluer i knæsje farger, strikket av House of Hygge-gründerens mamma for en flaske vin tilbake i 2004.

I fjor solgte netthandelen sportsklær og utstyr for 18 millioner kroner. Nylig meldte Finansavisen at House of Hygge ypper seg mot friluftsgiganter som Norrøna og Devold.

Et av konkurransefortrinnene til House of Hygge er tilnærmingen til bærekraft, men slik har det ikke alltid vært.

House of Hygge

Trengte starthjelp

Før samarbeidet med Tavler manglet netthandelen en klar plan for hvordan å prioritere tiltakene og måle fremgangen i eget bærekraftarbeid.

House of Hygge-gründerne ville ikke grønnvaske seg selv i form av virkelighetsfjerne konsulentrapporter. Bestillingen var klar.

–  Vi trengte et dynamisk verktøy som vi kunne bruke hele tiden og som veileder oss underveis, sier Schou.

Dermed falt valget falt på bærekraftstavlene til Tavler.

Tavlingen satte bærekraftarbeidet vårt i system. Vi ble bevisstgjort på hva vi gjør bra i dag, og hvor vi kan bli enda bedre.
— Tiril Schou, medeier i House of Hygge

Gjorde bærekraft håndterlig

Matvaregiganten Coop har allerede fortalt hvor viktig Tavler har vært i bærekraftarbeidet deres.

Tiril Schou påpeker at tavlene passer like godt for små, store eller mellomstore bedrifter, som House of Hygge.

– For oss var Tavler spot-on, sier hun.

– Løsningen deres hjelper oss å nå våre bærekraftsmål på en håndterlig og kostnadseffektiv måte.

Resultatet er en målrettet og effektiv tilnærming til bærekraft, ifølge Schou.

Hun utdyper:

– Tavlingen satte bærekraftarbeidet vårt i system. Vi ble bevisstgjort på hva vi gjør bra i dag og hvor vi kan bli enda bedre.

Forbedringene har allerede startet.

– Vi jobber aktivt med å skape arbeidsplasser i distriktene og har som mål å flytte produksjonen fra Asia til Europa, opplyser Schou.

Anbefaler videre

Hun oppfordrer små og mellomstore bedrifter, som lurer på om Tavler er riktig investering, å ta kontakt med henne. 

Selv er ikke Tiril Schou i tvil.

– Tavler er verd hver krone. Det er et kjempenyttig verktøy for små og mellomstore virksomheter som famler littegrann med bærekraftsarbeidet, sier hun.

Bærekraftstavlene

  • Én arbeidsflate: hele prosessen på én side

  • Samhandlingsverktøy: engasjerer fag og mennesker i virksomheten

  • Prosedyrer: forteller hva som skal gjøres

  • Instrukser: forteller hvordan det skal gjøres

  • Sjekklister: forteller hva som ikke må glemmes

  • Metodikk for risikohåndtering: forteller om usikkerhet

  • Dokumentasjon: forteller hva som er gjort (rapportering)

Ønsker du hjelp til å jobbe med bærekraft i din bedrift? Book et møte med en av våre bærekrafteksperter for en uforpliktende samtale.


Forrige
Forrige

Åpenhetsloven er mye enklere å jobbe med enn fryktet.

Neste
Neste

Gransking som læringsverktøy