Derfor bør alle små og mellomstore bedrifter ha en forretningsstrategi

Det å være gründer er en risikosport. Med to tomme hender og en god idé, starter man opp full av entusiasme, og med en mer eller mindre gjennomtenkt plan. Man står på dag og natt, og til slutt klarer man å bevise at selskapet man har startet har livets rett. For en følelse!

Når rusen fra oppstartsfasen har lagt seg, innser man at selskapet man har skapt har blitt så stort at det ikke lenger holder med innsats og stå-på vilje for å komme seg videre. Man trenger en plan.

En forretningsstrategi fungerer som et kompass som gir retning, og hjelper deg å fokusere på de riktige tingene. I denne artikkelen vil vi utforske de tre viktigste grunnene til hvorfor du som en SMB bør investere tid og ressurser i å utvikle en solid forretningsstrategi:

  1. Tydelig identitet, posisjon og verdiforslag.

Det å være tydelig på hvem man er og hva man tilbyr til kundene sine, er ekstremt viktig for å sørge for at kundene dine velger deg fremfor konkurrentene. For å oppnå dette er det viktig å analysere markedet man er i, hvilke kunder man bør rette seg mot, og ikke minst hvilke styrker og svakheter man har. På denne måten kan man finne frem til hvilke unike egenskaper selskapet og produktet eller tjenesten har, og hvordan de egenskapene kan skape så stor verdi for kundene at de faktisk velger deg.

En tydelig posisjon og et spisset verdiforslag gjør det også mye lettere å skille seg ut i mengden, enten det er for å tiltrekke seg kunder, kollegaer eller investorer.

En tydelig posisjon og et spisset verdiforslag gjør det også mye lettere å skille seg ut i mengden, enten det er for å tiltrekke seg kunder, kollegaer eller investorer.

2. Tydelige mål og planer

En av de mest åpenbare grunnene til å ha en forretningsstrategi er å etablere en klar retning og visjon for virksomheten. En strategi fungerer som et veikart som hjelper bedriften med å forstå hvor den er nå, hvor den ønsker å være i fremtiden, og hvordan den skal komme dit. Når hele bedriften har en tydelig forståelse av bedriftens mål og ambisjoner, blir det lettere å ta beslutninger som er i tråd med disse målene. Det blir også enklere å vurdere fremdrift og justere strategien når det er nødvendig.

3. Effektiv bruk av tid og ressurser

En annen betydelig fordel med å ha en forretningsstrategi er muligheten til å optimalisere ressursallokeringen. Små og mellomstore bedrifter har ofte begrensede ressurser, inkludert tid, penger og mennesker. Uten en strategi kan det være fristende å spre disse ressursene tynnere enn nødvendig, noe som kan føre til ineffektivitet og tap av konkurranseevne.

En forretningsstrategi hjelper SMB-eiere med å identifisere de mest lønnsomme mulighetene og de mest kritiske områdene for investering. Dette kan inkludere å bestemme hvilke produkter eller tjenester som skal fokuseres på, hvilke markeder som gir størst vekstpotensial, og hvordan man kan maksimere avkastningen på markedsføringsinnsatsen.

I tillegg gir en strategi et rammeverk for å vurdere nye muligheter og initiativer. Nye ideer og prosjekter kan bli vurdert i forhold til hvordan de passer inn i den overordnede strategien, og om de vil bidra til å nå bedriftens mål. Dette hjelper SMB-eiere med å unngå å følge impulser eller investere i prosjekter som ikke er i tråd med deres langsiktige visjon.

Vi hjelper deg med startegiarbeidet

For små og mellomstore bedrifter er en forretningsstrategi ikke bare en luksus, men en nødvendighet. Den gir retning, styrker konkurransekraften, og sørger for at man bruker ressursene der de trengs mest. I en verden der endringer skjer raskt og konkurransen er knallhard, kan en solid strategi være forskjellen mellom suksess og fiasko for SMB'er. Derfor er det kritisk at SMB-eiere prioriterer utviklingen av en grundig og gjennomtenkt forretningsstrategi for å sikre en bærekraftig og vellykket fremtid for sine virksomheter.

Vi i Tavler har lang erfaring med å hjelpe SMB’er med å lage tydelige, praktiske og realistiske strategier. Vi hjelpe deg med å tenke de store tankene, men kanskje viktigst av alt, så hjelper vi deg med å sørge for at strategien gjøres om til konkrete mål og planer som du kan bruke i din bedrift.

Ta kontakt, så setter vi opp en gratis og uforpliktende samtale med en av våre strategieksperter.

 

Trenger du hjelp til strategiarbeidet?

Les mer om vår strategiekspert Finn Magnus Rogne-Hansen, og erfaringene til de selskapene han har hjulpet.

Vi var et oppstartsselskap på vei over i en vekstfase, og derfor trengte vi å strukturere oss på en ny måte. Finn Magnus Rogne-Hansen har i den sammenhengen vært en viktig brikke i å profesjonalisere driften, og sørge for en tydeligere strategisk retning. Han har også bidratt i forhandlinger med større aktører, samt jobbet med ulike interne prosjekter. Finn Magnus har videre hjulpet oss med salg og markedsarbeidet på en svært god måte.
— Kristoffer Skappel, Gründer og daglig leder av Styret.com
Forrige
Forrige

Nå blir det enklere å være prosjektleder i bygg- og anleggsbransjen

Neste
Neste

Viktigheten av HMS for små og mellomstore bedrifter