Bærekraft som konkurransefortrinn

Bedrifter som bidrar til en bærekraftig utvikling og integrerer ESG som en del av forretningsstrategien, vil kunne oppleve økt konkurransekraft på flere områder.

Konkurransekraften gjør seg gjeldene gjennom økt inntjening og kostnadsreduksjoner og kan gi flere gevinster.

Nye forretningsmuligheter

Skal vi nå FNs bærekraftsmål og klimamålene må vi gjøre ting annerledes. En bærekraftig forretningsstrategi innebærer derfor innovasjon og forretningsmuligheter. En studie gjort av NHH viser at bedrifter som leverer på bærekraftige innovasjoner belønnes med nye kunder og økt lojalitet fra eksisterende kundegruppe. Studiene viser videre at stadig flere bedrifter forlater aksjonær-kapitalismen til fordel for å i større grad å tenke trippel bunnlinje; fortjeneste, mennesker og planet.

Nye kunder

I Opinions undersøkelse «Forbruker og bærekraft 2021» oppgir 2 millioner at de er villig til å endre atferd og livsstil for å bidra til økt bærekraft. 3 av 4 mener virksomheter må gjøre en større innsats for å bidra til en bærekraftig utvikling. Samtidig synes kun 12 % at det er lett å finne informasjon om hvor bærekraftige og ansvarlig ulike selskaper er. Det gir muligheter for virksomheter som utvikler bærekraftige produkter og tjenester.

Leverer man til bedriftsmarkedet vil man fremover få nye krav og forventninger. Innkjøpsmakten benyttes som en viktig driver for endring, eksempelvis stiller stadig flere krav om at leverandører skal ha utslippsmål i tråd med Parisavtalen. Produktsertifiseringer, tiltak for sirkulær ressursbruk eller miljøvennlig innhold i produkter kan være andre krav. I tillegg vil Åpenhetsloven pålegge flere bedrifter å jobbe med aktsomhetsvurderinger for å ivareta menneske- og arbeidsrettigheter i leverandørkjedene. Bedrifter som evner å levere godt på kravene vil kunne oppleve kundevekst.

Lavere kostnader

Når bedriften kutter eksempelvis klimagassutslipp og sløsing av energi, materialer og innsatsfaktorer er det ikke kun bra for planeten. Det vil også synes på bunnlinjen. Å ligge i forkant av fremtidige krav og reguleringer kan også være kostnadsbesparende.

Tilgang på kapital

Investorers interesse for ESG er i kraftig økning. En rekke undersøkelser viser at mer bærekraftige selskaper skaper større verdier for aksjonærene og har større tilgang på kapital. Stadig flere eiere og investorer belønner bærekraft, og en virksomhet rigget for fremtiden vil også kunne øke selskapsverdien. EUs plan for bærekraftig finans - som blant annet inneholder taksonomien - vil bli i stor grad påvirke kapitaltilgangen fremover.

Bedre lånebetingelser

Bedriftens arbeid med ESG vil også kunne påvirke virksomhetens finansieringsbetingelser. Nye reguleringer fra EU vil påvirke finansieringsmuligheter og betingelser. Gjennom blant annet innføring av taksonomien vil banker og finansieringsselskaper få krav om å dra kapitalen i en grønne og bærekraftig retning.

I forkant av krav og reguleringer

Bedrifter som ligger i forkant av nye krav og reguleringer vil sikre at virksomheten overholder og imøtekommer lovendringer og rapporteringsplikter. Som en del av EØS-avtalen har Norge påtatt seg å implementere EU-regelverk som har betydning for å effektivisere det indre europeiske markedet. Det betyr at norske virksomheter må forholde seg til reguleringer og strategier fra EU. Eksempler på dette er «Fit for 55», taksonomien og nye krav til ikke-finansielle rapportering. I Norge vil Åpenhetsloven og Aktivitets- og redegjørelsesplikten påvirke den sosiale dimensjonen.

Tiltrekke seg ansatte

Undersøkelsen Young Professionals Attraction Index fra Academic Work, viser at det er sterk voksende interesse for bærekraft hos unge arbeidstakere. Generasjonene som vil prege arbeidsmarkedet fremover er mer opptatt av miljø og samfunnsansvar enn noen gang. Noen av områdene som trekkes frem som viktig er likestilling og mangfold, miljøvennlig løsninger og etisk drift. En lignende global undersøkelse fra PwC viser at 75 % ønsker å jobbe for en organisasjon som bidrar positivt til samfunnet.

Slik kommer du enkelt og raskt i gang med ESG

Dersom man er i startgropen, kan arbeidet virke stort og uoverkommelig. Kanskje er det også krevende å engasjere hele organisasjonen. For å hjelpe dere i gang har vi i Tavler utviklet enkle oppskrifter for kompliserte oppgaver. Ved å benytte to av våre tavler kommer dere raskt i gang med bærekraftsarbeidet, på en engasjerende og enkel måte.

Arbeidet starter med Vesentlighetstavlen som hjelper dere å finne temaene som er mest vesentlig for bedriften å jobbe med. Ved å se på megatrender, bransjetrender og verdikjeden identifiseres mulige tema, som videre prioriteres etter viktighet for bedriften og dens interessenter. Resultatet er vesentlige tema som det jobbes videre med i neste tavle.

I Bærekraftstavlen settes mål relatert til de vesentlige områdene, det identifiseres usikkerheter for måloppnåelse og avslutningsvis tiltak for å redusere trusler og maksimere muligheter. Summen av tavlearbeidet er en bærekraftstrategi som gir arbeidet retning og skaper konkurransekraft.

Ønsker du hjelp til å jobbe med bærekraft i din bedrift? Book et møte med en av våre bærekrafteksperter for en uforpliktende samtale.

 

Kilde: NHH: https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2021/januar/barekraft-tiltrekker-seg-flere-kunder/

Kilde: Opinion: https://opinion.no/forbruker-og-baerekraft-2022/

Kilde: Academic Work: https://www.academicwork.no/bedrifter/ypai

Kilde: PwC: https://www.pwc.com/gx/en/issues/upskilling/hopes-and-fears.html

Forrige
Forrige

Kom i gang med ESG

Neste
Neste

Dette betyr åpenhetsloven for din bedrift