Forbedring av “sikker jobb-analysen” (SJA)

Vi i Tavler ser at sikker jobb-analyse-prosessen (SJA) ofte gjennomføres på feil måte, og gjerne er motivasjonen ryggdekning for mangler i bedriftens internkontroll, ikke at arbeidstakere selv har tatt initiativ til å bearbeide usikkerhet i arbeidslaget. Dette vil Risikotavler gjøre noe med!

Av Morten Stavseth, aktiv medeier og fagansvarlig i Tavler AS.

Sikker jobb-analyse (SJA) finnes ikke beskrevet i lov- eller forskrift, men krav om risikovurderinger og risikostyring går igjen i hundrevis av forskrifter og i stort sett alle standarder for ledelsessystemer. SJA brukes gjerne for å blant annet sikre etterlevelse av kravene til arbeidsgiver om å kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, og vurdering av de organisatoriske forhold som kan innebære risiko for helseskade hos arbeidstaker.

SJA kan være et godt risikoverktøy for å sikre kontroll på usikkerhet og særskilte farer i arbeidsoperasjoner og bidra til etterlevelse av HMS-regelverket, men kan på ingen måte ivareta alle deler av risikostyringen knyttet til arbeidstakers liv og helse. Oppgaven blir for stor!

Hva er problemet når SJA ikke brukes riktig?

Vi ser i hovedsak tre problematiske forhold knyttet til SJA, slik den for ofte brukes i dag.

1. SJA brukes til for store oppgaver

SJA brukes til å fange opp risikoforhold som burde vært håndtert i overordnede, strategiske og taktiske risikovurderinger. Når SJA erstatter arbeidsgivers strategiske eller taktiske risikovurderinger, så overføres for mye ansvar for bedriftens risikoforhold til det operative.

2. SJA brukes til for små oppgaver

SJA brukes til å vurdere standard arbeidsoperasjoner i fravær av standard arbeidsprosedyrer. SJA brukes også fordi arbeidsgiver eller byggherre krever det, ikke fordi arbeidstaker selv har identifisert behov for det. Konseptet vannes ut og SJA blir redusert til en enkel avsjekk før jobben.

3. SJA brukes feil

Analyseprosessen må gjennom flere faser i riktig rekkefølge for å sikre tilstrekkelig kvalitet. Roller og ansvar skal avklares, jobben skal defineres og eventuelt detaljeres, usikkerheter skal bearbeides og initiativ for å forbedre gjennomføringsplan skal iverksettes. I sikker jobb-analyser ser vi at usikkerheter kan bearbeides før vi har gått gjennom hva som skal gjøres eller hvem som skal gjøre det, at åpenbare farer som vi har kontroll på problematiseres til fordel for de forholdene vi er usikre på, og for eksempel at en gjennomfører sikker jobb-analyser på vegne av flere.

Så hva er riktig?

Det ligger enkle, men avgjørende prinsipper til grunn for gjennomføring av gode, operative risikovurderinger:

  • Gjennomføres på initiativ fra arbeidstakere når det har oppstått usikkerhet hos en eller flere i arbeidslaget, ikke som ryggdekning for mangler i bedriftens internkontroll.

  • Gjennomføring til riktig tid for å sikre at effektive initiativer kan gjennomføres.

  • Utarbeidelse av godt underlag for å sikre forståelse for hva som skal utføres, hvordan det skal utføres og av hvem.

  • Involvering av riktige folk for å sikre “best tilgjengelig informasjon”, forståelse og aksept i arbeidslaget.

  • Fokus på usikkerhet knyttet til sikker jobbutførelse, ikke åpenbare farer og uvesentligheter.

  • Initiativer for å redusere usikkerhet beskrives spesifikt og følges opp i utførelse.

Den som synes at dette høres unødvendig ut, skal se for seg hvordan akkurat det kommuniseres i etterkant av en arbeidsulykke.

Tavler fornyer SJA og lanserer JA!

Når det gjelder Tavlers jobb-analyse (JA!), så er det arbeidstaker og arbeidsgruppa som skal identifisere analysebehovet, gjennomføre analyseprosessen og si tydelig JA eller NEI til gjennomføring av den spesielle arbeidsoppgaven.

Ved implementering av JA! vil du oppleve:

  • At arbeidstaker vil engasjeres i jobbplanlegging, stiller krav og tar ansvar.

  • At arbeidsgrupper vil fungere og prestere i planlegging og utførelse av arbeidsoppgaver.

  • At arbeidsgiver på et tidspunkt vil være svært takknemlig for å ha fått rydda opp i HMS risikostyringen!

“Jeg har aldri vært borti å komme så raskt til kjernen av relevante usikkerheter i en jobb” (Scandia Maskin).

Hva Tavler tilbyr

En utprøvet analysemetode som gjøres tilgjengelig på fysiske og digitale tavler og brett. Analysemetoden er enkel og engasjerende og integrerte veiledningstekster gjør arbeidsgrupper i stand til å gjennomføre riktige jobbanalyser.

JA! inviterer til involvering for samarbeid om jobbanalyser, slik at samlet kunnskap og erfaring i virksomheten tas i bruk.

Standard metode, så alle arbeidslag vil følge samme metodikk, jobbanalyser dokumenteres enkelt ved å ta bilder av tavler og brett.

JA! vil være et vesentlig bidrag til utvikling av sikkerhetskulturen i virksomheten.

Med JA! i samspill med risikovurderinger på selskap- og avdelingsnivå, så hjelper vi arbeidsgiver med å gjøre det som kreves når det gjelder vurdering av arbeidsrelatert risiko i HMS-lovgivningen.

Klikk her for en demo av Ja-tavla!